Junista kineettistä energiaa sähköautoille

Sähköauto kuljettajat voivat nyt ladata tankit täyteen kineettistä energiaa, jota kerätään junan liike-energiasta.

Ensimmäinen laatuaan Espanjassa, Ferrolinan käyttäjät voivat varastoida sähköä Málagan Maria Zambranon asemalla.

ADIF:n on kehittänyt rautatieinfrastruktuuriin teknologiaa, jossa laitteet muuttavat kitkasta syntyvää energiaa hyötykäyttöön, kun juna pyörät hankaavat kappaleita.

Tällä hetkellä järjestelmää käyttävät nopeat AVE-junat Malagan ja Cordoban välillä, mutta on muitakin junia jotka voivat käyttää samaa tekniikkaa.

Espanjan autoalan yrityksen vahvistavat, että huhtikuussa sähkö-tai hybridiautojen kauppa oli noussut 91 prosenttia edellisvuodesta.

Juan Manuel Carrasco, Sevillan yliopiston Electronic Technologian osastolta joka auttoi kehittämään järjestelmän kertoo:

"Autot ovat nyt nopeampia, ja paljon enemmän kohtuuhintaisia ​​kuin muutama vuosi sitten" hän jatkaa
"Meidän täytyy tutkia ja kehittää järjestelmiä, joiden avulla ihmiset voivat ladata ajoneuvonsa helposti."

Sähköautoja voidaan ladata 20 minuuttia käyttämällä Ferrolina ja kaksi ajoneuvoa voidaan ladata samanaikaisesti.


(Tietolähde: GreenSpain 12.5.2012)