27.1.2011

Ryanair - lentolippujen tulostamisesta 40 euroa asiakkaalta nyt oikeudessa

Tuomioistuin Barcelonassa on todennut, että Ryanair ei voi tulostaa matkustajien lentolippuja ja veloittaa niistä sitten 40 euroa, jos matkustajat itse ole tehneet tätä kotonaan valmiiksi. Tuomioistuin päätti, että velvoite antaa lentolippu kuuluu lentoyhtiölle itselleen eikä ole matkustajan vastuulla ja julisti käytännön  "vääräksi" ja "mahdottomaksi hyväksyä". 

Tuomio, joka on ennakkotapaus muille lentoyhtiöille, annettiin ennen joulua, mutta julkistettiin vasta viime viikolla. Asian toi esille espanjalainen asianajaja, joka joutui maksamaan lentoyhtiölle 40 euroa siitä ettei hän ollu tulostanut boarding passiaan itse mukaansa, kun hän oli lähdössä Ryanairin lennolle Barcelosta Italiaan. 


Ryanair väitti oikeudessa, että on "edullinen" lentoyhtiö joka antaa sille oikeuden hyväksyä tälläisen politiikan toiminnassan, ja että lentoyhtiö oli täyttänyt velvollisuutensa antaessaan boarding passin lähettämällä matkustajalle tietokoneella tiedoston tulostettavaksi. Tuomioistuin kuitenkin katsoi, että on tekosyy "muuttaa sen perusteella sopimusvelvoitteitaan." 


Lentoyhtiö väitti myös, että matkustajat ovat tietoisia asiasta ja hyväksyvät nämä säännöt, kun he varaavat matkansa ja huomauttaa, että matkustajat voivat tulostaa lennolle tarvittavat paperit jopa lentoaseman terminaalissa jos ne tuovat lentoyhtiöltä saamansa boarding pass -tiedoston mukanaan. 


Espanjan kuluttajien liitto pani tyytyväisenä merkille tämän ratkaisun. Julkilausumassa, se sanoi, "on olemassa kansainvälisen lentoliikenteen lakeja, jonka puitteissa Ryanair on velvoitettava kuljettajana antamaan matkustusasiakirjan asiakkaalle." 


Ryanair voi vedota Espanjan päätökseen asiassa ja viesä sen korkeimpaan oikeuteen mikä tarkoittaa, että lentoyhtiö voi jatkaa edelleen matkustajilta 40 euron veloittamista, jos se tulostaa asiakirjat asiakkaan omaa kassiin. Matkailu asiantuntijat sanovat että asia voi lopulta päätyä EU High Court of Justicen tuomioistuimeen.